ויראלי

9 סימנים שיעזרו לכם לגלות האם יש סביבכם פסיכופתים: קסם אישי שטחי, חוסר אמפתיה ועוד

By

January 17, 2021

כשאנחנו שומעים את המילה "פסיכופת", רבים מאיתנו מדמיינים רוצחים בעלי דם קר, כמו טד בנדי מטיל המורא וחניבעל לקטר הבדיוני. אבל, בניגוד לאמונה הרווחת, פסיכופתים וסוציופתים אינם נוהגים תמיד באלימות. מה שרובם עושים, למעשה, היא להשתמש באחרים כדי להשיג את המטרה שלהם ללא נקיפות מצפון מצדם. מה שאנחנו קוראים בשם "פסיכופת" או "סוציופת" מוכר יותר בשם הפרעת אישיות אנטי-חברתית (APD – antisocial personality disorder) בפסיכיאטריה. זוהי הפרעת ספקטרום, ופירוש הדבר הוא שהחומרה באה לידי ביטוי בדרגות שונות. אנשים מסוימים נותנים לבעיה להשפיע עליהם רק לעתים, בעוד אחרים עשויים להידרדר גם לפשע.

לעתים נעשה שימוש במונחים "סוציופת" ו"פסיכופת" באופן שניתן להחלפה, אבל עדיין חסרה הסכמה גורפת האם זה נכון. סוציופתיה נראית לרוב כחמורה פחות ונראית יותר מפסיכופתיה. בכל מקרה, הנה כמה סימנים בהם תוכלו להבחין הן אצל פסיכופתים והן אצל סוציופתים.

חוסר באמפתיה כשאנחנו רואים מישהו נסער ובוכה בגלל סיבה לגיטימית, אנחנו עשויים לחוש חמלה עבור אותו אדם. פסיכופתים וסוציופתים לא יכולים להרגיש חמלה במצבים אלו, ובעודם מסוגלים להעמיד פנים שהם חשים צער, הם אינם חשים כך למעשה, אפילו אם הם היו המקור לבעיה.

הם אינם חשים אשמה או חרטה פסיכופתים וסוציופתים אינם יכולים להבדיל בין נכון ולא נכון. נטען כי סוציופתים עשויים לחוש מעט אשמה או חרטה עבור המעשים שלהם, אבל הם לא יכולים לשנות את דרכיהם הרעות. פסיכופתים לא מרגישים אשמה או חרטה כשהם פוגעים במישהו או מהתלים בו ויעשו הכל כדי להשיג את המטרות שלהם.

אנשים עשויים לחשוב שהם מלאי קסם אם פסיכופת ירצה לנצל אותך, סביר להניח שהוא ינסה להשאיר עליך רושם טוב ויגרמו לכם להאמין שאתם חברים, רק כדי להשיג את המטרה שלהם. מטרותיו האמיתיות של הסוציופת עשויות להיות ברורות יותר.

הם משקרים אפילו כשאין צורך בכך

פסיכופתים וסוציופתים עשויים לספר לכם כל מיני סוגים של קרים, קטנים וגדולים. לעתים קרובות הם זוכים לכינוי "שקרנים פתולוגיים". זה עשוי להיות שקר קטן, כמו לספר למישהו שהם איחרו לעבודה כי עזרו למישהו בעת מצוקה. או שהם יכולים לפברק סיפור שלהם – כל דבר שיד הדמיון שלהם יכולה לצייר.

הם משחקים את הקורבן אם הם מבינים שאתם מתחילים לחשוד כי משהו לא בסדר ולא רוצים לשחק יותר לפי החוקים שלהם, הם יעמידו פנים שפגעתם בהם ואתם אלו שצריכים להצטער. כמה מהם יכולים לעשות זאת בדרכים מתוחכמות ונפלאות כדי לגרום לכם להאמין שאכן האשם בכם.

הם לא יכולים לקחת אחריות

פסיכופתים וסוציופתים תאמיד מאשימים אנשים אחרים או נסיבות; זו מעולם לא אשמתם. לא משנה אם זה בעבודה או במערכות היחסים שלהם, תמיד יש מישהו או משהו שגרם לבעיה.

קשה להם לשלוט ביצרים האימפולסיביים שלהם אדם נורמלי נוטה לשקול את ההשלכות לפני שהם עושים משהו ולוקחים את הזמן כדי לשקול האם המעשה יהיה נכון. פסיכופתים וסוציופתיים עושים מה שהם רוצים, מתי שהם רוצים.

יש להם הרגלים מסוכנים בגלל שהם חסרי אחריות ואימפולסיביים, סוציופתים ופסיכופתים נוטים להיות מעורבים בהתנהגויות מסוכנות, כמו נהיגה פרועה, הימורים, יחסי מין לא בטוחים עם מספר רב של בני זוג, ואפילו פשע.

נסו שלא לבלבל בין התנהגויות המתוארות בכתבה הזו והתקפים מאניים של הפרעה דו קוטבית, כי לאנשים עם הפרעה דו קוטבית אין כל כוונות זדון.

הם חושבים שהם עליונים יותר מהסובבים אותם

פסיכופתים וסוציופתים חושבים תמיד שהם יותר חכמים מאנשים אחרים ומציבים את המטרות שלהם מעל כולם. לדוגמא, אם העמית שלכם הוא פסיכופת, הוא עשוי להעמיד פנים שהוא חבר שלכם, אבל ידאג להשמיד אתכם כדי לזכות בקידום.

שתפו את המאמר הזה עם כל בני המשפחה והחברים שלכם כדי שגם הם יוכלו לדעת אם יש סביבם פסיכופתים:)

תגובות: